W 2011 r. statystyczny Polak spożył średnio niewiele ponad 39 kg owoców i ich przetworów. To niemal 10 kg mniej niż 10 lat temu! Kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma przekonać Polaków do walorów zdrowotnych i smakowych tych produktów oraz przyczynić się do wzrostu ich spożycia.
Spożycie owoców w 2011 r. spadło w porównaniu z 2010 r. o blisko 1,7 kg na osobę. Zauważalny jest wzrost spożycia cytrusów i bananów, importowanych do naszego kraju. Z polskich owoców są to jedynie gruszki oraz owoce pestkowe z wyjątkiem śliwek. W porównaniu z rokiem 2002 to spadek o blisko 10 kg na osobę.
Nie lepiej przedstawia się również konsumpcja warzyw i ich przetworów. Co prawda w ubiegłym roku ich spożycie wzrosło, ale nieznacznie, bo zaledwie o 0,5 kg na osobę (wzrost odnotowano jedynie w przypadku pomidorów i kalafiorowatych). Porównując natomiast rok 2011 z 2002 zauważamy blisko pięciokilogramowy spadek na osobę. W zeszłym roku jedna osoba spożyła ich około 59 kg, podczas gdy w 2002 r. – ponad 64 kg .
W związku z regularnym spadkiem spożycia warzyw i owoców naszym kraju startuje II edycja kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Ma ona przekonać Polaków do walorów zdrowotnych i smakowych tych produktów oraz przyczynić się do wzrostu ich spożycia – w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
– Spadek spożycia owoców i warzyw ma wiele przyczyn. Spowodowany jest on między innymi tempem życia, które sprzyja sięganiu po fast foody i jedzeniu w barach szybkiej obsługi. Poprzez drugą edycję kampanii „Pora na pomidora…” chcemy zmienić nastawienie społeczeństwa do warzyw i owoców – zachęcić do ich spożywania oraz uświadamiać, jak ważne są dla naszego zdrowia – mówi Agnieszka Falba z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjatora ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora…”.
Celem prowadzonych działań jest przekazywanie konsumentom informacji o walorach polskich warzyw i owoców – ich wpływie na nasze zdrowie, dobre samopoczucie czy urodę. W ramach kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”, podczas pikników Lata z Radiem, odbędą się akcje happeningowe „Polecamy polskie warzywa i owoce”. Na happeningach będą rozdawane balony symbolizujące pomidory – znak rozpoznawczy kampanii – wypuszczane w powietrze przez wszystkich uczestników. Dodatkowo podczas akcji będą rozdawane także warzwa i owoce. Wybrane osoby będą musiały zjeść przysmaki w spektakularny sposób.