Wino coraz bardziej popularne Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl wynika, że wino jest obecnie jednym z najczęściej wybieranym przez Polaków alkoholi, a aż 63 proc. naszych rodaków przynajmniej od czasu do czasu sięga po wino. Oczywiście nie jest ono tak popularne jak np. na zachodzie Europy, ale w ostatnich latach konsumpcja wina w Polsce stale rośnie. Wśród konsumentów wina przeważają tzw. light userzy, ale już co czwarty badany przyznaje, że pije wino częściej niż kiedyś. Grupy konsumentów, które sięgają po wino najczęściej to kobiety, osoby w wieku 40-49 lat oraz osoby z wyższym wykształceniem. Spośród tych ostatnich, niemal połowę stanowią osoby regularnie spożywające wino.
Najlepsze wino to... Jak pokazują wyniki badania, polscy konsumenci najczęściej sięgają po wina czerwone oraz wina półsłodkie. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie sieci Lidl, aż 65 proc. Polaków kupujących wino wybiera wino czerwone. Po białe wino sięga natomiast co czwarty badany. Najrzadziej jako ulubione wskazywane są wina różowe. We Francji preferencje konsumentów wyglądają podobnie jak w Polsce. Wśród Francuzów najpopularniejsze jest wino czerwone, następnie wino białe, jednakże to wino różowe cieszy się w ostatnich latach dynamicznie rosnącą popularnością.
Najbardziej cenimy wina francuskie Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, że za najlepsze uchodzą wśród Polaków wina francuskie, włoskie i hiszpańskie. Potwierdzają to dane zawarte w raporcie Euromonitor International, zgodnie z którymi od 2007 roku francuskie wina cieszą się w Polsce coraz większą popularnością - tym bardziej, że ich ceny nie są już tak wysokie jak niegdyś, a ich dostępność jest coraz większa. Badanie TNS Polska pokazuje jednak, że wielu Polaków nie potrafi powiedzieć, w których krajach produkuje się najlepsze wino - aż 21 proc. ankietowanych przyznało, że nie zna się na winach.
Spożycie wina rośnie, ale do Europy nadal nam daleko Zgodnie z danymi zawartymi w tegorocznym raporcie organizacji Euromonitor International, statystyczny Polak wypija w ciągu roku prawie 3l wina (dane z 2011 r.), natomiast Francuz w tym samym czasie prawie 14 razy więcej. Mimo, że wino jest wybierane przez Polaków coraz częściej, obecny poziom jego spożycia w naszym kraju nadal należy do najniższych w Europie. Zgodnie z danymi Euromonitor International, podczas gdy w Polsce w 2011 roku sprzedano około 95 mln litrów wina, w analogicznym okresie we Francji sprzedano ponad 2 mld litrów tego trunku! Prognozy pokazują jednak, że wino będzie w Polsce coraz bardziej popularne.
Wino kupujemy raczej okazjonalnie Kupując wino, polscy konsumenci przede wszystkim zwracają uwagę na jego rodzaj (wytrawne, pół- wytrawne, półsłodkie, słodkie) oraz na to, czy jest to wino czerwone, białe czy różowe. Na trzeciej pozycji plasuje się cena. Marka i kraj pochodzenia dla większości konsumentów wina mają mniejsze znaczenie.Przeprowadzone badanie pokazuje także, że kupujemy wino głównie okazjonalnie (aż 42 proc. badanych), a tylko co trzeci konsument wina kupuje je regularnie - tj. przynajmniej raz w miesiącu. Częściej dokonują zakupu wina osoby do 40. roku życia oraz mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, choć to kobiety częściej piją wino niż mężczyźni, to właśnie panowie częściej je kupują. Przeważnie kupujemy wina w przedziale cenowym 20-29 zł (42%) oraz powyżej 30 zł (47%). Droższe wina kupują zazwyczaj osoby do 30. roku życia, lepiej wykształcone.
O serwowaniu wina musimy się jeszcze trochę nauczyć Mimo, że ponad 40 proc. Polaków, którzy pijają wina ma świadomość jak należy je serwować by wydobyć ich najlepszy smak i aromat, ich wiedza pozostaje na dość ogólnym poziomie. Ogranicza się ona, na co wskazują wyniki badania, zwykle do zasad dotyczących doboru kieliszków i temperatury trunku. Tylko co 10. Polak potrafi dobrać odpowiednie wino do posiłku.
Polscy konsumenci kupują najczęściej wina wyprodukowane ze znanych odmian winogron, takich jak: Cabernet Sauvignon, Merlot czy Chardonnay, a o wyborze konkretnego wina decyduje zwykle tylko jego smak. Niemniej jednak, gusta Polaków stają się coraz bardziej wyrafinowane.
Na kieliszek wina - w męskim towarzystwie Jedno z pytań, na które odpowiadali uczestnicy badania, dotyczyło zaproszenia na kieliszek wina publicznie znanej osoby. Wśród osób, które wymieniali ankietowani prym wiódł Marek Kondrat, jednak wśród wytypowanych pojawili się także m.in. Prezydent Bronisław Komorowski, Premier Donald Tusk oraz Bogusław Linda.
Badanie "Poziom spożycia i zakupów wina wśród Polaków" przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie firmy Lidl.
Badanie przeprowadzono metodą CATI, na grupie 1000 osób, w dniach 30 sierpnia - 6 września 2012